Una quarantena d'edafòlegs d'arreu del món analitzen 'in situ' els sòls catalans

L'excursió internacional WRB Catalonia 2023 ha estat organitzada per la UdL

Edaf
Una de les darrers excursions internacionals de la WRB, a Mongòlia. FOTO: Rosa M Poch (UdL)
Amb l'objectiu de catalogar in situ diferents sòls catalans amb la darrera versió de la classificació de sòls de la World Reference Base for Soil Resources (WRB) 2022 -una de les dos classificacions internacionals de sòls, juntament amb l'estatunidenca Soil Taxonomy- una quarantena d'edafòlegs de disset països d'arreu del món visitaran entre el 18 i el 23 d'aquest mes diferents indrets de Catalunya per dur a terme aquesta anàlisi.

Es tracta de l'excursió internacional WRB-Catalonia 2023, organitzada per la Universitat de Lleida (UdL) amb el suport de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Lleida. És la primera excursió de la WRB que es fa a la península ibèrica i que aquest cop posarà a prova l'aplicabilitat de la WRB 2022 en sòls mediterranis, principalment d’entorns secs, amb molt de guix i/o carbonats, i en ús agrícola des de fa centenars o, fins i tot, milers d’anys.

Els experts d'arreu de l'Estat, d'Alemanya, Bèlgica, Brasil, Estats Units, Mèxic, Finlàndia, França, Israel, Itàlia, Letònia, Luxemburg, Països Baixos, Polònia, República Txeca, Romania, Sud-àfrica i Suècia, visitaran alguns dels principals sòls de referència (benchmark) de Catalunya a la Conca de Tremp, a les Terres de l’Ebre, al Pla de Lleida i voltants, a la Cerdanya i a l’Empordà.

Són sòls que s'han desenvolupat en ambients que van des dels gairebé desèrtics a les planes de Lleida, fins a les muntanyes fredes i humides dels Pirineus, i des del nivell del mar fins als gairebé 2000 m d'altitud. "En ser Catalunya un país mediterrani amb una llarga història d'ús agrícola, prestarem especial atenció als desenvolupats en bancals de pedra seca i als sòls d’arròs, expliquen Rosa M. Poch (catedràtica d’Edafologia de la UdL) i Jaume Boixadera (professor jubilat de la UdL), coordinadors de l'equip organitzador de la WRB-Catalonia 2023 integrat majoritàriament per personal del Departament de Química, Física i Ciències Ambientals i del Sòl de la UdL i d'enginyers agrònoms formats en aquesta universitat.

Les excursions de la WRB se celebren des de fa més d'una dècada, per testar al camp la classificació de la World Reference Base for Soil Resources. Se n'han fet a Vietnam, Xina, Sicília, Geòrgia, Benín, Hongria, França, Sud-àfrica, Namíbia, Mongòlia, Lituània, Letònia, Romania, Islàndia i Austràlia, entre d’altres indrets. La darrera va ser a Mèxic l'any passat.

"Els avenços en la classificació de sòls, a més d’organitzar i estructurar el seu coneixement científic, tenen implicacions i utilitats molt importants, com ara en la transferència tecnològica i de coneixement en el maneig agrari i en la gestió dels ecosistemes naturals. Difícilment s’avançarà en aconseguir uns sòls de qualitat, resilients al canvi global, i un bon funcionament d’uns ecosistemes sans si no es disposa d’un coneixement precís dels sòls on s’actua, és a dir, dels tipus de sòls i de les seues característiques", afegeixen Poch i Boixadera.

Text: Premsa UdL