Els boscos del món podrien capturar 226 gigatones més de carboni

Segons una recerca on participa la UdL, publicada a 'Nature'

Bosc Matthew Montrow
Foto: Matthew Montrone
L'emmagatzematge de carboni forestal és actualment 328 gigatones (Gt) inferior al potencial natural total. Aquest és el càlcul d'una recerca internacional que acaba de publicar la revista Nature, amb participació de personal investigador de la Universitat de Lleida (UdL) i el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC). Liderat per l'Escola Politècnica Federal de Zúric - ETHZ (Suïssa), l'estudi assenyala que els boscos de les zones amb menor petjada humana podrien capturar aproximadament 226 Gt de carboni si, al mateix temps, es redueixen les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Del potencial natural d'emmagatzematge de carboni, 102 Gt es troben en zones urbanes, terres de conreu i llocs de pastura permanent "on una restauració significativa és altament improbable", reconeixen els científics. Altres 226 Gt es troben als boscos i regions existents amb baixa pressió humana. Un 61% (139 Gt) es pot aconseguir conservant els boscos existents, de manera que es puguin continuar desenvolupant fins a la maduresa. I el 39% restant, reconnectant paisatges forestals fragmentats mitjançant una gestió i restauració sostenibles dels ecosistemes.

L'article el signen 231 investigadores i investigadors dels cinc continents. Entre ells, el professor de la UdL i cap del grup de Recerca Global sobre Ecosistemes Forestals del CTFC, Sergio de Miguel. De l'Estat espanyol, també han pres part les universitats de Santiago de Compostel·la i Valladolid, així com el Museu Nacional de Ciències Naturals (CSIC Madrid).