Rosa Poch, de nou al capdavant del Grup Intergovernamental de Sòls de la FAO

La catedràtica de la UdL és l'única representant de l'Estat en aquest grup d'experts

La catedràtica d'Edafologia de la Universitat de Lleida (UdL), Rosa M. Poch Claret, ha estat reelegida presidenta del Grup Intergovernamental Tècnic de Sòls (ITPS) de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació (FAO). Serà el segon mandat d'aquesta professora de  l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA), que és l'única representant de l'Estat espanyol i una de les cinc europees al Panell, format actualment per 27 experts d'arreu del món. Ocuparà el càrrec fins el 2025.

L'assemblea plenària de l'Aliança Mundial de Sòls de la FAO va ratificar al maig els 27 membres: 5 per Euràsia, 5 per Amèrica Llatina i Carib, 5 per Àsia, 5 per Àfrica, 3 per Nord Àfrica i Orient Pròxim, 2 per Nord Amèrica i 2 pel Pacífic Sud Oest. D'aquests, només 5 repeteixen i la resta són nous. Ara, la 17a reunió de l'ITPS ha tornat a escollir la professora de la UdL com a presidenta i el canadenc David Lobb com a vicepresident.

"Podem ser membres de l'ITPS per un màxim de dos mandats", explica Poch. Ara, una de les tasques més importants és fer el segon Informe de l'Estat del Recurs Sòl del Món, que es publicarà el 2025 i "serà molt important per decidir polítiques que assegurin alimentació de qualitat per tot el món davant de reptes com la crisi climàtica global", destaca la catedràtica de la UdL.

"Ja hem començat a treballar en aquest diagnòstic de com afecten a nivell regional els diferents riscos -erosió, pèrdua de matèria orgànica, salinització, compactació, desequilibris de nutrients, etc.-  i quines són les prioritats d'ara en endavant quant al maneig sostenible dels sòls", detalla. Un altre dels reptes és realitzar la transició de l'Aliança Mundial de Sòls  perquè tingui un estatus dins de la FAO que dicti normes de compliment pels Estats membres sobre el maneig sostenible dels sòls, " ja que actualment només pot emetre orientacions i recomanacions que molt sovint els Estats deixen de banda".

Professora a la UdL des del 1992, Rosa M. Poch és membre del grup de recerca de Sòls i Aigües de l'ETSEA. Les seues línies d'investigació se centren en la gènesi i micromorfologia de sòls, temes de degradació i conservació, i geoarqueologia. És membre de l'Institut d'Estudis Catalans i membre honorària de la Unió Internacional de la Ciència del Sòl.