Un estudi del Centre d'estudis porcins advoca per un parc tecnològic per tractar purins

'Porcí de Lleida, la producció sostenible intel·ligent' està liderat per investigadors de l'ETSEA

CEP Torrelameu
Foto: CEP Torrelameu
Comptar amb un parc tecnològic a Lleida per al tractament de purins i d’una granja tecnològica per al porcí, és una de les necessitats que apunta el projecte PECT Porcí de Lleida, la producció sostenible intel·ligent (2017-2020), liderat pel professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) la Universitat de Lleida, Daniel Babot i coordinat per la Diputació.

El projecte que s'està duent a terme des del Centre d'estudis porcins (CEP) -un consorci del qual en formen part la Diputació i la Universitat de Lleida, el Consell Comarcal de la Noguera i l’Ajuntament de Torrelameu, municipi on s'ubica el centre- se centra en tres aspectes: l'ús de recursos més eficients i sostenibles, les noves tecnologies aplicades a la producció porcina i el maneig i gestió de purins. Amb un pressupost de 3 milions d'euros, un 50% dels quals provenen de fons FEDER de la Unió Europea, en el projecte també hi participen Ajuntament d'Alcarràs i ANPROGAPOR.

Segons ha informat la Diputació, la construcció del parc tecnològic com de la granja per a porcí hauria de començar enguany amb el suport del propi projecte PECT, la Diputació i altres finançaments pendents de trobar.

Fins ara, els resultats del projecte posen de manifest que la ramaderia és la activitat econòmica que més quantitat de NH3 (amoníac) emet a l’atmosfera arreu de l'Estat. El 72% de les emissions de NH3 estan relacionades amb la producció animal, un 16% de les quals provenen de les granges de porcí.

Tot i que la reducció d'emissions els darrers anys ha estat del 30 al 40% degut a l’eficiència productiva, les millores en l’alimentació dels animals i els avenços tecnològics en el maneig de purins, els investigadors insisteixen en que cal continuar estudiant l'aplicabilitat de les millors tècniques disponibles, no només per incrementar l'eficiència del sector porcí, sinó per arribar a un mínim d'emissions de gasos. "Una petjada mínima en aquest sentit i una major sostenibilitat poden contribuir, sens dubte, al desenvolupament de les zones rurals", ha afirmat Daniel Babot, que ha defensat l'economia circular com a "clau per a aquests territoris".

Pel que fa a l'ús de l'aigua, l'estudi revela que la necessitat d’aigua de forma directa en la granja porcina se situa al voltant d’11-12 litres d’aigua per quilo (kg) de carn de porc. Això representa al voltant de l’1% de les necessitats totals d’aigua, ja que la petjada hídrica (la necessitat total d'aigua) és d'uns 4.000-4.500 litres per kg de carn de porc, la major part de la qual ve de l’agricultura per produir les matèries primeres (cereals, lleguminoses...) per als pinsos.

Tot i que en els darrers 30 anys, el sector porcí ha aconseguit reduir aquesta petjada fins a un 30%, els investigadors apunten que aspectes claus en l'estalvi d'aigua a la granja són disposar de tots el sistemes de control, el manteniment del circuit de distribució, la selecció adequada del tipus d’abeurador en funció de les necessitats dels diferents tipus d’animals, la instal·lació, ajust i manteniment d’abeuradors, l'adequat maneig general i alimentació del animals, i la planificació de la neteja de les naus, així com tenir un protocol per l’estalvi d’aigua de neteja.

Fruit d'aquest projecte, s'han publicat dos guies sobre aquestes dos temàtiques en col·laboració amb INOPORC: Guia per a la minimització de l’emissió de gasos en les granges porcines i Guia per la gestió del aigua en l'explotació porcina, per ajudar els productors a avançar en l'eficiència i la sostenibilitat.

Text: Premsa UdL