L'EPS i l'ETSEA fabriquen viseres protectores per la COVID-19

Crida a utilitzar les impressores 3D per ajudar el sistema sanitari

visera-ETSEA
Jordi Gené, treballant en la impressió 3D des de casa seua / Foto: GRAP-UdL

L'Escola Politècnica Superior (EPS) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL) han posat les seues impressores 3D al servei de la protecció davant el coronavirus SARS-CoV-2 que causa la malaltia COVID-19. Aquesta setmana han començat a fabricar viseres protectores, a petició del Col·legi Oficial d'Infermers i Infermeres de Lleida (COILL) i un grup de la xarxa de missatgeria Telegram, CV19_FAB_LLEIDA. El Consell de l'Estudiantat de l'EPS ha fet una crida a tothom que disposi d'aquesta tecnologia perquè ajudi en l'abastiment de material sanitari.

A l'ETSEA, el Grup de Recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió - GRAP (UdL-Agrotecnio)  ha instal·lat la seua impressora 3D al domicili particular del doctorand Jordi Gené. Després de descarregar fins a 4 models diferents de visera i fabricar-ne 12 de diversos tipus com a mostra, els han sotmès a l'avaluació del tècnic de Prevenció de Riscos Laborals de l'Hospital Universitari Santa Maria de Lleida, que ha seleccionat el model més senzill. "Ens diu que compleix els requisits necessaris d'efectivitat i, alhora, es pot fabricar amb menys temps i menys material, permetent un abastiment més ràpid", expliquen des del GRAP.

Aquest model de visera protectora imprès en 3D triga una hora i mitja en fer-se. Després només cal afegir-li una goma perquè s'aguanti al cap. "A partir d'ara mateix, la impressora del GRAP es dedicarà al 100% a imprimir protectors facials per al COILL, a un ritme d'un protector cada 1,5 hores", asseguren. Les primeres viseres protectores del GRAP ja s'han lliurat a l'Hospital Universitari Santa Maria, "tot i que també se'n faran per a centres mèdics, segurament de l'Atenció Primària, i potser per a residències geriàtriques". Així ho ha explicat el coordinador d'aquesta iniciativa a l'EPS, el professor Jérôme Barrau.

Un total de vuit docents de la Politècnica, tant de Lleida com del campus UdL-Igualada, estan implicats en aquesta acció, amb una desena d'impressores fabricant material sanitari als domicilis. El web del laboratori de Robòtica ofereix un fitxer STL per imprimir un visor de protecció. També hi ha enllaços als grups de Telegram que coordinen la fabricació i recollida d'aquestes màscares. A banda d'aquestes pantalles, l'EPS avalua produir peces per a respiradors o mascaretes fent servir el material del que disposen investigadors i alumnat. El Consell de l'Estudiantat d'aquest centre ha fet una crida la comunitat maker, demanant "a tothom que disposi d'una impressora 3D que ajudi en l’abastiment de material sanitari".

Al campus UdL-Igualada, el professorat s'ha unit a la iniciativa MALLA, de Disseny=Igualada i TICAnoia, posant les dos impressores 3D de les que disposen a col·laborar amb el sistema sanitari en la lluita contra la COVID-19. El professor Grau Baquero explica que "de moment fabriquem viseres de protecció i tiradors per obrir portes sense mans, elements que fan molta falta i són àgils de fer". "Les pantalles si no s'usen en hospitals, es poden fer servir en CAPs o altres centres assistencials, no tenen un requeriment tan estricte i són molt útils", afegeix. També estudien fabricar respiradors que ha han d'estar validats per autoritats sanitàries.

L'onada de solidaritat davant de l'emergència sanitària provocada pel coronavirus també s'ha traduït en noves donacions de material des de la Universitat de Lleida, que s'afegeixen a les realitzades per les Facultats de Medicina i d'Infermeria i Fisioteràpia. El centre de recerca Agrotecnio-UdL ha organitzat la recollida a l'ETSEA i el lliurament a CatSalut Lleida de més d'una trentena de capses amb guants, màscares, granotes, barrets de paper, protectors de sabates i alcohol.

Part del material donat per l'ETSEA i Agrotecnio / Foto: ETSEA-UdL